English

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

زمیولوژی: مقدمه

۱۴۰۰-۰۴-۰۲

اَوی بوک­لی[۱] و جاستین کوتزِه[۲]

ظهور جنبش زِمیولوژیک[۳] از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ (پمبرتون ۲۰۱۶) نقطه عطفی بود برای پژوهشگرانی که می‌خواستند فراتر از مرزهای هسته­ ی جرم‌شناسیِ جریان غالب حرکت کنند. با تکمیلِ واژگان جدید و ایجاد فضای گفتگو برای بیانِ تعدد آسیب‌هایی که خارج از گفتمانِ متعارفِ جرم، بزهکاری و جرم‌انگاری قرار می‌گیرد، بسترهای ایجاد این آسیب‌ها به دغدغه­های مرکزی و مشروعی برای پژوهش بدل گردید. (بنگرید به تامبز، در فصل «از سر مصلحت‌گرایی و سیاست: جرم، آسیب اجتماعی و زِمیولوژی[۴]»؛ همین مجلد؛ هیلیارد و تامبز ۲۰۱۷). چند سال بعد، مجموعه­ی مقالاتی تحت عنوان «فراتر از جرم‌شناسی: لزومِ جدی گرفتن آسیب»(هیلیارد و دیگران،۲۰۰۴) منتشر شد. در این کتاب بر پایه­ی اصطلاح یونانی «زِمیا»[۵] مفهومی ایجاد شد که به سنگ بنای پژوهش­های زمیولوژی در آینده تبدیل گردید. مقدمه­ی حاضر، به‌منظور گسترش بیشتر این حوزه، به‌طور اجمالی تلاش می‌کند تا روشن‌تر – ازآنچه تاکنون مطرح‌شده- به توصیفِ زمیا بپردازد؛ یعنی همان مفهومی که زمیولوژی بر پایه‌ی آن شکل‌گرفته است. پس‌ازآن در فصل­های مختلف کتاب، بسته به موضوعِ طرح‌شده، تلاش می­شود تا به باز-ارزیابی[۶] رابطه­ ی میان جرمآسیب[۷] و هم‌زمان به رابطه­ ی میان جرم­شناسیزمیولوژی پرداخته شود.

زِمیا، به‌عنوان واژه ­ای که خاستگاهش یونان باستان است، معانی ضمنی بسیاری را به دوش می‌کشد تا صرفِ معنای ساده‌ی «آسیب[۸]» که اغلب با آن همراه می­گردد. درواقع این واژه بر موارد دیگری ازجمله زیان، فقدان و همچنین گونه­­ های مختلف مجازاتِ انحراف یا تخلف از قانون دلالت دارد (آلن ۲۰۰۰؛ بوک­لی ۲۰۱۷). برای کاربردی کردن هرچه بیشتر این اصطلاح، جدا کردن آن از هویت و هم سنجی­ای که با مفهوم آسیب اجتماعی[۹] دارد، ضروری است. این امر با واکاویِ گفتمان تاریخی زمیا میسر می‌شود که گستره­ی معانی عمیق­تری را در خود جای داده است. مطالعه‌ی تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که چهار برداشت عمده از زمیا وجود دارد: (همچنین بنگرید به بوکلی، ۲۰۱۹):

  1. زمیا برای بیان مفاهیم ارتباطی، اندیشه، احساس یا حالتی عاطفی به‌کاربرده می­ شود.
  2. مفهوم آن را می­توان در ارتباط با حالات رفتاریِ زمینه­ایِ همراه با گفتمان درک کرد که ممکن است متضمن فرسودگی، فساد، تباهی، به هدر رفتگی، فقدان، زیان، آسیبِ جسمانی، خسارت، بدبختی، عسر و حرج یا قرض و دِین باشد.
  3. ممکن است به‌طور مستقیم و بلا واسطه با فلسفه­ ی حقوق جنایی[۱۰] مرتبط باشد.
  4. ممکن است به‌طور مستقیم با رویه یا نهاد مجازاتِ رسمی نسبت به (الف) جرم و (ب) تخلف­های منحرفانه و همچنین مجازاتِ غیررسمی مرتبط باشد.

به‌این‌ترتیب، اولین نکته ­ای که بدیهی به نظر می­ رسد آن است که معادل انگلیسیِ واژه­ی «آسیب» ازلحاظ مفهومی به‌اندازه‌ی «زمیا» دارای ابهام نیست.

بااین‌حال، حتی به‌رغم این ابهام، نکاتی در جهت روشن­تر نمودن این مفهوم می­توان بیان نمود. برای مثال، مطابق با دو رویکرد از تعاریف پیش­گفته و بنا بر اظهار واژه­ شناسِ عصر نئوهلنیِ یونان، آئولوس، زمیا علاوه بر زیان به معنای خسارات مادی، کسر درآمد، «ورشکستگی» یا «تنزل» درجه و اموری از این قبیل نیز بوده است. به‌طور مشابه، ارسطو نیز میان کِردوس[۱۱] (سود) و زمیا (زیان) تمایز قائل می­شود و بدین منظور ابزاری را برای سنجش این دو قطب تحت عنوان دیکیائون (ترازو) به رسمیت می­شناسد (بالوت، ۲۰۰۱؛ هاردی، ۱۹۸۰). عدم توازن در این ابزار، منجر به بی­عدالتی می­شود، عدم­توازنی که ناشی از تعرض به سهم دیگری و خارج شدن از شاخص­های انصاف توزیعی[۱۲] است (بالوت، ۲۰۰۱، ۲۷). ارسطو اظهار می­دارد که سود بُردن (کِردِیناین[۱۳]) بیش ازآنچه سهم یک فرد است منجر به کم­شدن (اِلاتُن[۱۴]) از سهم دیگری و بنابراین تحمیل زیان (زمیوستیا[۱۵]) بر او می­شود؛ بدین ترتیب بی­عدالتی رخ می‌دهد (بالوت، ۲۰۰۱). امری که در دوره­ ی معاصر بسیار اهمیت دارد و به‌طور خاص به ساختار سیاسی-فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی نظامِ­ استثمارگرِ سرمایه­ داری وابسته است (فیشر، ۲۰۰۹؛ میویل، ۲۰۱۵). نظام سرمایه­ داری به‌طور فزاینده در حال اشباع شدن از نابرابری است و کافی است تا فقط بیست درصد جمعیت کره­ ی زمین به کارکرد موردنظر این نظام ادامه دهند تا بقایش تضمین شود (ژیژک، ۲۰۱۱)؛ زیرا تنها یک درصد جمعیت کل زمین، بیش از نود درصد ثروت آن را در دست دارند (هاردون، ۲۰۱۷)؛ بدین ترتیب به هزینه­ی تحمیل زمیای بسیار زیاد بر مردمان بی­شماری، میزان کردوس بسیار زیادی نصیب عده­ای قلیل می­شود.

در کنار جمیع موارد پیش­گفته، زمیا یکی از مفاهیم متعددی است که در عصر طلایی پانصد سال قبل از میلاد مسیح در آتن به مفهوم مجازات نیز اشاره دارد (افلاطون، ۲۰۰۷؛ آلن، ۲۰۰۰). درمجموع، زمیا همراه با واژگان دیگر، به نوع خاصی از مجازات اشاره دارد که منطق و رویه­ی کیفردهی آن دوران را به تصویر می­کشند (آلن، ۲۰۰۰؛ سولون، ۲۰۰۲؛ افلاطون، ۲۰۰۷). واژه­ ی مذکور به‌طور مکرر در مفهوم «بدتر شدن» و «آسیب زدن» به‌کاررفته است؛ درحالی‌که این دو لازم و ملزوم یکدیگر نبوده‌اند، بدین معنا که رخ دادن یکی لزوماً به معنی اتفاق افتادن دیگری نبوده است؛ به‌عبارت‌دیگر، ممکن است به فردی آسیب زد، بدون اینکه وضعیتش بدتر شود. برای مثال، مجازات را می­توان به‌عنوان یک اقدام درمانی به کار گرفت که در عمل بسیار هم خوب باشد (مانند بازداری از نوشیدن الکل هنگام رانندگی). پس اگر زمیا بدین منظور به کار گرفته می­شده، پس درواقع تحمیلِ آن موجب نتایج مفیدی می­شده است (کراس و ووزلی، ۱۹۹۴) و احتمالاً به همین دلیل است که افلاطون راجع به کارایی فایده‌گرایانه زمیا (در حوزه­ی کیفردهی) استدلال می­کند و آن را به‌عنوان یک ابزار پیشگیرانه و بهبوددهنده معرفی می­نماید (ساندرز، ۱۹۹۱). بر این اساس، واژه­ی زمیا را باید در گستره ­ای از مفاهیم متنوع بسته به بافتارِ متن درک کرد، نه این‌که آن را به‌سادگی مفهومی معاصر مرتبط با آسیب اجتماعی در نظر گرفت. به همین ترتیب، نباید از دلالت­های ضمنی این معانی نیز غافل شد.

این نوشتار با بازتاب مفهوم گسترده ­تری از واژه‌ی زمیا، به کاوشِ رابطه­ی میان جرم و آسیب و رابطه­ ی میانِ جرم­ شناسی و زمیولوژی می­پردازد. مجموعه ­ی حاضر که با مشارکت نویسندگانِ متعددی همراه شده، طیفی از تحلیل­ های ساختاری راجع به آسیب را موردبررسی قرار می­دهد و به بیان آسیب هایی می­پردازد که بزه­دیدگانِ نظام سرمایه­ داری و سبکِ زندگی القاییِ این نظام متحمل شده­اند. حلقه­ ی ارتباطی میان اجزای این کتاب، تلاش برای بازاندیشی در رابطه­ی نظام­مند[۱۶] یا ساختاریِ[۱۷] جرم و آسیب و ارتباط میان آن دو است؛ امری که با در هم پیچیدن دو مؤلفه‌ی اساسی زمیولوژی و آرای انتقادی در جرم­شناسی[۱۸] صورت می­گیرد و در زمینه­ ای تجربی، کاربرد زمیا، آسیب اجتماعی و جرم را بررسی می­کند. زمیولوژی در اینجا، هم به‌عنوان پاسخی برای جرم­شناسی اجراییِ جریان اصلی[۱۹] و هم تلاشی برای تصریح اولویت­ های کلیدی عدالت‌اجتماعی در نظر گرفته می­شود. درواقع، زمیولوژی با چشم­انداز نو و بی­همتای خود مکمل و مُقومِ جرم ­شناسی انتقادی است و به دنبال آن است که به‌طور کامل به ماهیت و اهمیت تحولات دنیای کنونی و آثار آن بر ابعاد گوناگونِ مفاهیم اجتماعیِ معاصر بپردازد (هیل و رابرتسن، ۲۰۰۳، ۹۷).

بااین‌حال، خلاصه­سازی مفهوم زمیا در قالبِ اصطلاح آسیب اجتماعی موجب شده تا مباحث مرتبط با آن محدود شود و بیان روشنی از مفهوم این واژه صورت نگیرد. مفهومی که باید ورای گفتمان ساده­ی دوگانه­سازِ ما-آن­ها/ بزهکار-ناکرده­بزه/ و مجازات-پاداش باشد، باید ورای محدودیت­های تحمیلی حقوق کیفری و فرهنگ کنترل جرم باشد و ورای هدف گرفتن بخش­های خاصی از جامعه برای تحمیل قواعد تنظیم­گرانه و انضباطی باشد. این نوشتار، با قرار دادن لنز تجربی و تحلیلی بر صدمه­های اجتماعی­ای[۲۰] که از جانب دولت­ها، سازمان­ها، شرکت­ها و افراد صورت می­­گیرد، فرصتی برای بازملاحظه­ی[۲۱] رابطه­ی متغیر میان کاربرد عینی زمیا و راه­های متنوع بازاندیشی راجع به آسیب فراهم می­سازد. ایده­ی مرکزی این کتاب آن است که زمیولوژی در نظام­ عدالت‌کیفریِ معاصر، می­تواند موجب اولویت بخشیدنِ آسیب­ها شود و برای انجام اقداماتِ ساختاری، جامعه ­بنیان و میان­ فردی بر آن اعمال فشار کند.

با توجه به مشارکت افراد متعددی در این نوشتار، به نظر می­رسد زمیولوژی به چهار شیوه­ی قابل‌مشاهده در حال ظهور باشد:

(الف) در تقابل کامل با جرم­ شناسی، در تضاد با کلیشه­های تحمیلی جرم و نظام عدالت‌کیفری به‌گونه‌ای که بتوان تمرکز بر آسیب­ های متعددی را به‌صورت قاعده­ و قانون درآورد که مردم «ز گهواره تا گور[۲۲]» آن را تجربه می­کنند (هیلیارد، ۲۰۰۴، ۱)؛

(ب) به‌موازات جرم­ شناسی، اما به‌طور کامل جدا از آن، به کاوش مفهوم آسیب بپردازد و آسیب هنجاری را چنان بازتعریف نماید که جرم در جرم ­شناسی به رسمیت شناخته‌شده است؛

(ج) همگام با جرم ­شناسی بر حوزه­­های مشترک هم کار کنند؛

(د) از مفاهیم جرم – آسیب و جرم­شناسی-زمیولوژی مَرز-زُدایی می‌کند.

[۱] A. Boukli; The Open University, Milton Keynes, UK; e-mail: avi.boukli@open.ac.uk.

[۲] J. Kotzé; Teesside University, Middlesbrough, UK; e-mail: j.kotze@tees.ac.uk.

[۳] Zemiological movement

[۴] Zemiology

[۵] Zemia

[۶] Re-examination

[۷] Harm

[۸] Harm

[۹] Social harm

[۱۰] Criminal jurisprudence

[۱۱] Kerdos

[۱۲] Distributive fairness

[۱۳] Kerdainein

[۱۴] Elatton

[۱۵] Zemiousthai

[۱۶] Systematic

[۱۷] Structural

[۱۸] Critical voices in criminology

[۱۹] Mainstream administrative criminology

[۲۰] Social injury

[۲۱] Reconsider

[۲۲] From the cradle to the grave

دسته‌بندی‌ها

.دسته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاید این‌ها هم جالب باشد

چاپ نشده‌ها

تحلیل روایات اجتماعی

  از مقدمه‌ی کتاب: در دیدار با افراد جدید، سعی می‌کنم تا حد ممکن کم صحبت کنم، نه به این دلیل که طبیعتی کم‌رو یا

ادامه مطلب »
چاپ نشده‌ها

داستان یک مُبل

خیلی وقت‌ها بی‌آن‌که بدانیم چرا حالمان بد است؛ خیلی وقت‌ها بی‌آنکه بدانیم چرا دست به کارهایی می‌زنیم که توضیحی منطقی برای انجام‌شان نداریم؛ بدتر این‌که

ادامه مطلب »

مطالب تصادفی

داستان دنباله‌دار

برنشین : قسمت ششم

  تا خورشید در یک سوی آسمان ناپدید شد، بدر کامل ماه از سوی دیگر بالا آمد. ‏ ماه نور طلایی خود را بر بدن‌های

ادامه مطلب »
کتاب‌هایی که خوانده‌ام

نامِ من سُرخ

اورهان پاموک، ترجمه عین له غریب، نشر چشمه، ۱۳۸۹، ۶۹۲ صفحه، ناشر صوتی آوانامه، با صدای آرمان سلطان‌زاده، ۲۱ ساعت و ۴۶ دقیقه. وقتی داشتم

ادامه مطلب »
داستان کوتاه ِ صوتی

ذات هر لامپ

  متن داستان پ ن: واسه مشق کلاس شخصیت پردازی کارتونی و استوری بُرد این داستانو انتخاب کردم. به نظر خودم انگلیسش از فارسیش جذاب‌تره

ادامه مطلب »