English

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

جرم شناسی صلح طلب: مقدمه

۱۴۰۰-۰۳-۱۵

مقدمه

رویکرد صلح ­طلبانه به جرم­شناسی، درواقع نگرشی انسانی به جرم‌شناسی است. این رویکرد در مواجهه با جرم و مجرم، چشم ­اندازی انسانی، غیرخشونت­ آمیز و علمی دارد. دیدگاه صلح ­طلبانه به جرم­شناسی به مباحثی همچون پیشگیری از جرم و بازپروری مجرمان می­پردازد و شامل اصول عدالت اجتماعی و حقوق بشر است. مجموعه­ ی تألیفاتی که برای این کتاب گزینش‌شده، درواقع بازتاب مصادیقِ رویکرد صلح­ طلبانه به جرم ­شناسی است. این کتاب حاوی بیست و دو طرح یا خلاصه از بیش از چهل پژوهش ارزنده است که به مبحث جرم شناسی صلح طلب پرداخته اند.

در بخش ۱ و ۲ چگونگیِ پردازش جرم در نگرش صلح ­طلبانه به جرم ­شناسی (که عدالت ترمیمی را نیز در برمی­گیرد) ارائه گردیده است. در بخش ۳ و ۴ به پژوهش­ هایی اشاره می­ شود که بی­ عدالتی در ایالات‌متحده امریکا را موردبررسی قرار داده ­اند و موضوعات موردمطالعه‌ی آن­ ها مجازات مرگ و تبعیض در اجرای مجازات مرگ بوده است. بخش ۵ به ارائه­ی داده­ هایی می­پردازد که محدودیت­ های حاکم بر انتخاب­ های جوانان فقیر را به تصویر می ­کشد که خود نتیجه­ ی فرصت­ های اقتصادی محدود والدین همراه با فقدان توجه آن­ها به این جوانان است.

در بخش ۶ و ۷ پژوهش ­ها نشان می­ دهند که شرایط اقتصادی-اجتماعی ارزش ­های فرهنگی مرتبط با نابرابری­های قومی و نژادی ایجاد و ابقا می­ کنند و این ارزش ­ها در مؤلفه‌های اصلی توضیح یا تبیین ویژگی­ های رفتاری در نظر گرفته نمی­ شوند. در بخش ۸ به بیان یافته­ هایی پرداخته می ­شود که این ادعا را تکذیب می ­کنند که مادران سیاه ­پوستِ سرپرستِ خانوار یکی از عوامل اصلی نرخ بالای جرم در ایالات‌متحده‌ی امریکا هستند. در بخش ۹ به پژوهش­ هایی اشاره می­شود که اذعان می­ دارند اقدامات تبعیض مثبت[۱] از عوامل اثرگذار بر شکست نخبه­ سالاری در امریکا نیستند.

بخش ۱۰ نشان می­ دهد که چگونه مسائل مختلف مرتبط با جرم با افسانه ­ها و داستان­های غیرواقعی آمیخت ه­اند. در بخش ۱۱ جنبه­ های اقتصادی و سیاسی جرائم یقه ­سفید موردبحث قرارگرفته است. در بخش ۱۲ نرخ جرم به رفتارها و ارزش ­های اجتماعی آمریکاییان ارتباط داده شده است. در بخش ۱۳ و ۱۴ رفتارهای زیان­باری که توسط مرفهان جامعه ارتکاب می­ یابد، مورد تحلیل قرارگرفته است. بخش ۱۵ تجربه­­ ی تحمیل صدمات جدی به افراد بسیاری را به تصویر می­ کشد که ناشی از تقلب و کلاه‌برداری گروه­های کوچک در صنعت بیمه­ ی سلامت است. در بخش­ های ۱۶ و ۱۷ رفتارهای آسیب ­زای نخبگان مورد ارزیابی قرارگرفته است.

بخش ۱۸ داده­ هایی را منعکس می­ کند که نشانگر رفتارهای غیراخلاقی و اقدامات زیان­بار گسترش شرکت­ ها و کارخانه‌های آن‌ها در کشورهای جهان سوم است. در بخش ۱۹ اقدامات موفق جان آگوستوس در الگوسازی اصول جرم ­شناسی صلح‌طلب در تعلیق مجازات معرفی می­ شود. در بخش ۲۰ و ۲۱ نشان داده می­ شود که عدالت سزادهنده در کاهش نرخ ارتکاب جرم در میان نوجوانان و بزرگ‌سالان توفیقی نیافته است و نهایتاً در بخش ۲۲ مراحل اولیه­ ی برنامه­ی توسعه­ ی دموکراسی اقتصادی ارائه می­ گردد و آرزوی مؤلف آن است که این ۲۲ بخش منجر به ایجاد تمایلی در مخاطبان برای کار و پژوهش در جرم­شناسی صلح­ طلب شود.

لوئیس جِس­لادی

 

[۱] Affirmative action

دسته‌بندی‌ها

.دسته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شاید این‌ها هم جالب باشد

چاپ‌شده‌ها

فریفته‌ی تصادف

سفرت به سلامت… تا چه کسانی با واژه هایت احساس هم‌سویی کنند و از هیاهوی جهان به خلوتت پناه بیاورند… ( لینک کتاب در اپلیکیشن

ادامه مطلب »
چاپ‌شده‌ها

زمیولوژی

خب این بچه مون هم رفت در قسمت چاپ شده ها قرار گرفت… این هم لینک صفحه کتاب در نشر میزان (روی تصویر کلیک کنید)

ادامه مطلب »

مطالب تصادفی

جنس سرگردان: سایه

سایه: قسمت بیست و چهارم

    تخم سگ تو اینا رو از کجا می‌دونی؟ شما سالارو دیدین؟ عقلت چی می‌گه؟ که ندیدین… خوبه … عقلت یه حرفایی هم بلده

ادامه مطلب »
چاپ‌شده‌ها

مرزهای جرم شناسی

از مقاله ترسیم مرزهای جرم‌شناسی: جمع‌بندی اندیشه‌ها از کتاب جرم شناسی چیست؟ کارولین هویل ماری بوس ورث، مترجم گروهی از پژوهشگران حقوق کیفری و جرم

ادامه مطلب »
کتاب‌هایی که خوانده‌ام

تراژدی تنهایی

تراژدی تنهایی: زندگی نامه سیاسی محمد مصدق؛ کریستوفر دو بلگ؛ ترجمه بهرنگ رجبی؛ نشر چشمه؛ ۱۳۹۴

ادامه مطلب »
داستان کوتاه

سایه

  وقتی راهنمای محلی، پیشنهاد پیاده‌روی تا مقصد بعدی را داد. فکر نمی‌کردم در آن جنگل ماندگار شوم. شاید اگر آن‌قدر به خاطر زن بودنم

ادامه مطلب »